زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

استثمار زنان





به بهره‌کشی به ناحق از دیگران استثمار می‌گویند.در اینجا استثمار زنان را مورد مطالعه قرار می‌دهیم.


۱ - انگیزه‌های استثمار زنان



استثمارگران با اصرار بر بقای زنان و دختران ، سعی در تحقیر و آلوده‌کردن و سوء استفاده از آنان به عنوان خدمتکار یا کامجویی‌های جنسی یا هر دو دارند تا به وسیله زنان که از ارکان اصلی جامعه‌اند و در تربیت و تعالی افراد جامعه نقشی محوری دارند، تسلط استثمارگرانه خود را بر کل جامعه تحمیل و تثبیت کنند.

۲ - استثمار زنان در قران



استثمار زنان در جاهلی با به ارث بردن آنان همانند سایر اموال میّت و واداشتن کنیزان و دختران به خود فروشی امری رایج بوده‌است.
قرآن کریم با نهی از این اعمال و نکوهش شیء دانستن آنان:«اَن‌تَرِثوا النِّساءَ کَرهًا» و استثمار جنسی آنان را ممنوع‌ ساخته:«... ‌لا تُکرِهوا فَتَیتِکُم عَلَی البِغاءِ اِن اَرَدنَ تَحَصُّنًا لِتَبتَغوا عَرَضَ الحَیوةِ الدُّنیا»، و هر یک از زن و مرد را مالک نتیجه کار خویش می‌شمارد:«لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا‌اکتَسَبوا ولِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکتَسَبنَ».

۳ - حقوق زوجیت در روابط زناشویی



در روابط زناشویی نیز اصل کلی و قانون همیشگی «فَاِمسَاکٌ بِمَعروف اَو تَسریحٌ بِاِحسن= نگهداری به شایستگی یا رهایی به شایستگی» است.
خدای سبحان حقوق زوجیت را مشخص کرده و از قرار دادن زن در تنگنا و استثمار او نهی کرده‌است:«... ‌و لاتُمسِکوهُنَّ ضِرارًا لِتَعتَدوا...» و چنین تشریع فرموده که در صورت تصمیم بر جدایی، همه مهریه باید پرداخت شود:«... ‌و لاتَعضُلوهُنَّ لِتَذهَبوا بِبَعضِ ما ءاتَیتُموهُنَّ».
استثمار او نهی کرده‌است:«... ‌و لاتُمسِکوهُنَّ ضِرارًا لِتَعتَدوا...» و چنین تشریع فرموده که در صورت تصمیم بر جدایی، همه مهریه باید پرداخت شود:«... ‌و لاتَعضُلوهُنَّ لِتَذهَبوا بِبَعضِ ما ءاتَیتُموهُنَّ».

۴ - عناوین مرتبط



استثمار (قرآن)استثمار برده (قرآن)استثمار بنی اسرائیل (قرآن)استثمار در جاهلیت (قرآن)استثمار در عصر جاهلیت (قرآن)استثمار زنان (قرآن)استثمارگران (قرآن)منشأ استثمارعدم مشروعیت استثمارزمینه استثمار (قرآن)نجات از استثمار (قرآن)


۵ - فهرست منابع



الاقتصاد الاسلامی؛ اقتصادنا؛ انقلاب تکاملی اسلام؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم؛ ترتیب کتاب العین؛ تفسیر التحریر و التنویر؛ تفسیر المراغی؛ تفسیر المنار؛ تفسیر من وحی القرآن؛ تفسیر نمونه؛ تهذیب الاحکام؛ جامع‌البیان عن تأویل آی القرآن؛ رسالة‌الاسلام؛ غررالحکم و دررالکلم؛ الفرقان فی تفسیر القرآن؛ فرهنگ اصطلاحات معاصر؛ فرهنگ فارسی؛ فقه القرآن، راوندی؛ فی ظلال القرآن؛ کشف‌الاسرار و عدة الابرار؛ لسان‌العرب؛ مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن؛ معجم مقاییس‌اللغه؛ مفردات الفاظ القرآن؛ المیزان فی‌تفسیر‌القرآن.

۶ - پانویس


 
۱. مراغی، احمد مصطفی، تفسیر المراغی، ج‌۱۳، ص‌۱۲۹.    
۲. ابن عاشور، التحریر و التنویر، ج‌۲۰، ص‌۶۹‌.    
۳. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج‌۱، ص‌۲۴۸.    
۴. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج‌۱۶، ص‌۱۴.    
۵. نساء/سوره۴، آیه۱۹.    
۶. نور/سوره۲۴، آیه۳۳.    
۷. نساء/سوره۴، آیه۳۲.    
۸. بقره/سوره۲، آیه۲۲۹.    
۹. بقره/سوره۲، آیه۲۳۱.    
۱۰. نساء/سوره۴، آیه۱۹.    
۱۱. بقره/سوره۲، آیه۲۳۱.    
۱۲. نساء/سوره۴، آیه۱۹.    


۷ - منبع



دائرة المعارف قرآن کریم، برگرفته از مقاله «استثمار».    


رده‌های این صفحه : استثمار | زنان




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.